Startside
DTF Travel
Smarte Mænd
SMARTGUY
SMARTGIRL
FITNESS
YOOX - top design
Tøj til seje unger
Damesko
Smykkeskrinet
Badetøj
Kampsport
Løbetræning
STYRKETRÆNING
Sundhed & Skønhed
Hjemmebiograf
DVD film
LCD & Plasma TV
Kameraer
Mobiltelefoner
Musik på farten
Toner til printer
Computerskærme
PC
DELL Tilbud
POLITISCAN
Bossle Hell Drivers
BORNHOLM
Rejsebeskrivelser
Nyheder og webcam
Natteravnene
Unge og spiritus
Du er for nice
Sikker sex
Vejen til narkomani
Behandling
Hårde stoffer
Bløde stoffer
TID TIL TANKER
Horoskoper

DU ER FOR NICE -
BARE DU IKKE ER STANGSTIV

Midt i marts 2009 startede Natteravnene i samarbejde med Bryggeriforeningen, en kampagne for at sætte fokus på unges forbrug af alkohol.
Kampagnen er et led i øl-branchens Er du klar koncept, som med målrettede kampagner og information arbejder for en fornuftig alkoholkultur blandt unge.

Hjerte til de unge
16.000 hjerter vil cirkulere mellem de unge i nattelivet. Hjerterne giver de unge til den veninde eller kæreste etc., som de synes er sød (nice). Hjertet er altså et lille romantisk visitkort, som de unge benytter sig af, samtidig med at budskabet mod overdreven druk bliver spredt af de unge selv. På hjertet er der en konkurrence, som de skal ind på www.erduklar.com for at kunne deltage i. 

Sprutbriller og skolekridt
En gimmick der på en direkte og sjov måde viser, hvor lidt kontrol, man har over sig selv, hvis man drikker alt for meget alkohol. Konkret tegner Natteravnene lille kridtbane, og lader de unge forsøge at gå på stregen med brillerne på. Det er svært!  
Samtidig er det en god icebreaker til at komme i kontakt med de unge på og en god indgang til at tage en fornuftig snak med dem om fx: hvornår, hvor ofte og hvor meget de drikker.

Kampagnehjemmeside
På ungdomshjemmesiden www.erduklar.com kan de unge klikke sig klogere på alkohol, fester, spritkørsel, den gode fest etc. unde at blive træt af løftede pegefingre.   

Folder til forældre
Folderen er lavet til forældre og bygger på anerkendt forskning. Den har til formål:
- at komme flertalsmisforståelser til livs - Ringstedprojektet
- at fortælle forældre, at det nytter at blande sig – Center For Rusmiddelforskning
- at unge ønsker indblanding - Örebro Universitet
- at tilbyde dem et konkret værktøj (Familietesten) her på sitet
Se mere på forældresiden www.klarsnak.com

Konkurrence
I en konkurrence på www.erduklar.com om at blive fotomodel for en dag bliver de unge klogere på unge og alkohol og får aflivet flertalsmisforståelser og myter om alkohol.

 

I forbindelse med kampagnens opstart, udsendte de 3 foreninger på Bornholm en fælles pressemeddelelse

 

Forældrene har hovedrollen

Dialogen mellem teenagerne og deres forældre er også et vigtigt led i kampagnen. Mange forældre har svært ved at sætte grænser for de unge, når det gælder alkohol og fester.

- Forældrene har hovedrollen, når det gælder unge og alkohol. Men ligesom deres børn har forældrene en række forestillinger om alkohol, der ikke altid har helt hold i virkeligheden. Forældrene kan gøre meget. For eksempel kan de fortælle deres børn, at unge i dag faktisk starter senere med at drikke end tidligere, at de unge rent faktisk drikker mindre end tidligere og at langt de fleste unge drikker moderat. Det kan forældrene læse mere om i en folder, som vi har med ud på skoler og ungdomsklubber.

Unge kan læse mere på: www.erduklar.com

Forældre kan læse mere på: www.klarsnak.com

Natteravne i hele Danmark uddeler hjerter

”Du er for nice – bare du ikke er stangstiv”. Det er budskabet på 16.000 små hjerter, som Natteravnene i de kommende måneder deler ud til de unge i nattelivet. Hjerterne er en del af en kampagne, der fokuserer på, at de unge får et fornuftigt forhold til alkohol og lader være med at drikke sig helt i hegnet.

Kampagnen er et samarbejde mellem Natteravnene og Bryggeriforeningen, der på den måde forsøger at bidrage til en fornuftig alkoholkultur og et trygt natteliv:

- Ideén med hjerterne er, at de unge skal forære dem til hinanden og på den måde være med til at sprede budskabet om, at det hverken er sejt eller sexet at være stangstiv, siger de tre formænd, Marianne Larsen, Rikke Nielsen og Alex Nielsen fra Natteravnene i Nexø, Aakirkeby og Rønne.

- Mange tror, at andre unge drikker meget mere og er meget mere vilde end dem selv. De tror også, at deres jævnaldrende starter tidligere med at drikke end dem selv.

Hjerterne er forsynet med en webadresse: www.erduklar.com. Her kan de unge deltage i en konkurrence, hvor præmien er chancen for at blive fotomodel for en dag. På hjemmesiden kan de samtidig læse en masse om unge og alkohol.

Som et led i kampagnen medbringer nogle af Natteravnene et sæt ”sprutbriller”, som giver de unge et indtryk af, hvor lidt man kan, når man har drukket alt for meget. Brillerne går på omgang blandt foreningerne i Danmark og vil også komme til Bornholm.

- De unge skal gå lige efter en kridtstreg med brillerne på. Det er tæt på at være umuligt. Men det er en gimmick, som er en god start på en dialog med de unge på gaden, mener de tre Bornholmske formænd.


Presse

Se indslag i TV2 Bornholm om opstart af kampagnen: Du er for nice - Klik her

Natteravnene Rønne's hjemmeside: Klik her - Natteravnene Rønne

Copyright © 2008 - Senest opdateret 15. March 2009 16:09:40
x-perience.dk påtager sig ikke noget ansvar for levering, betaling, fejl & mangler, priser og rabatter der udebliver. Hvis der er forskel i de priser vi viser på x-perience.dk og priserne på firmaernes hjemmesider, er det priserne på firmaernes hjemmesider der er gældende.
Hit Counter
(11.07.2007)