I forbindelse med kampagnens
opstart, udsendte de 3 foreninger på Bornholm en fælles pressemeddelelse
Forældrene har
hovedrollen
Dialogen mellem
teenagerne og deres forældre er også et vigtigt led i kampagnen. Mange
forældre har svært ved at sætte grænser for de unge, når det gælder
alkohol og fester.
- Forældrene har
hovedrollen, når det gælder unge og alkohol. Men ligesom deres børn har
forældrene en række forestillinger om alkohol, der ikke altid har helt
hold i virkeligheden. Forældrene kan gøre meget. For eksempel kan de
fortælle deres børn, at unge i dag faktisk starter senere med at drikke
end tidligere, at de unge rent faktisk drikker mindre end tidligere og
at langt de fleste unge drikker moderat. Det kan forældrene læse mere om
i en folder, som vi har med ud på skoler og ungdomsklubber.
Unge kan læse mere på:
www.erduklar.com
Forældre kan læse mere på:
www.klarsnak.com |
Natteravne i hele
Danmark uddeler hjerter
”Du er for nice –
bare du ikke er stangstiv”. Det er budskabet på 16.000 små hjerter, som
Natteravnene i de kommende måneder deler ud til de unge i nattelivet.
Hjerterne er en del af en kampagne, der fokuserer på, at de unge får et
fornuftigt forhold til alkohol og lader være med at drikke sig helt i
hegnet.
Kampagnen er et
samarbejde mellem Natteravnene og Bryggeriforeningen, der på den måde
forsøger at bidrage til en fornuftig alkoholkultur og et trygt natteliv:
- Ideén med hjerterne
er, at de unge skal forære dem til hinanden og på den måde være med til
at sprede budskabet om, at det hverken er sejt eller sexet at være
stangstiv, siger de tre formænd, Marianne Larsen, Rikke Nielsen og Alex
Nielsen fra Natteravnene i Nexø, Aakirkeby og Rønne.
- Mange tror, at
andre unge drikker meget mere og er meget mere vilde end dem selv. De
tror også, at deres jævnaldrende starter tidligere med at drikke end dem
selv.
Hjerterne er forsynet med en webadresse:
www.erduklar.com.
Her kan de unge deltage i en konkurrence, hvor præmien er chancen for at
blive fotomodel for en dag. På hjemmesiden kan de samtidig læse en masse
om unge og alkohol.
Som et led i
kampagnen medbringer nogle af Natteravnene et sæt ”sprutbriller”, som
giver de unge et indtryk af, hvor lidt man kan, når man har drukket alt
for meget. Brillerne går på omgang blandt foreningerne i Danmark og vil
også komme til Bornholm.
- De unge skal gå
lige efter en kridtstreg med brillerne på. Det er tæt på at være
umuligt. Men det er en gimmick, som er en god start på en dialog med de
unge på gaden, mener de tre Bornholmske formænd.
|